Coraz prężniejsza rozbudowa osiedli Wyczółki, na pograniczu dzielnic Mokotów i Ursynów wiąże się z lawinowo wzrastającą liczbą użytkowników komunikacji autobusowej, którzy chcieliby sprawnie i szybko dojechać do pracy w pobliskim Mordorze bądź do Metra. Tymczasem region obsługiwany jest od lat przez jedną linię autobusową 165, która codziennie utyka w ogromnych korkach, a co najważniejsze, nie jest w stanie obsłużyć wszystkich chętnych.
W godzinach szczytu autobus zapełnia się już na początkowych przystankach, gdyż korzystają z niego także pracownicy poczty i innych firm zlokalizowanych w okolicy ulic Poleczki, Hołubcowej i Osmańskiej. Na przystanek Taborowa autobus 165 podjeżdża kompletnie wypełniony pasażerami ściśniętymi jak w puszce sardynek. Kolejni pasażerowie mogą tylko pomarzyć aby do autobusu wsiąść i dojechać nim do pracy. Dlatego właśnie postulat mieszkańców o utworzenie dwóch odrębnych linii autobusowych byłby rozwiązaniem idealnym.
Podczas kolejnych spotkań informacyjnych z mieszkańcami w sprawie układu linii autobusowych na Wyczółkach ZTM przyznało, że większe zmiany związane są z koniecznością utworzenia pętli autobusowej przy PKP Okęcie, jednak do tego potrzebny jest wciąż nie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. ZTM twierdzi, że tylko wtedy można by było uruchomić więcej autobusów. Aktualnie pętla autobusowa Wyczółki nie jest w stanie pomieścić 3 linii (zatrzymują się tam autobusy 165 i 331). Prace nad planem zagospodarowania trwają już od 8 lat i nie widać ich końca, a proces inwestycyjny i wykup gruntów pod budowę pętli to są kolejne lata i pieniądze.
Napływające głosy od pasażerów i ich reprezentantów dotyczące oczekiwań w zakresie rozwoju transportu publicznego w rejonie Wyczółek skłoniły ZTM do skierowania wstępnych sugestii zmian, do których m.in należy propozycja likwidacji linii 165 i zastąpienie ją linią 193 o wydłużonej trasie. Mieszkańcy nie zgadzają się z oferowaną zmianą i podkreślają, że zdecydowali się na zakup mieszkań ze względu na bezpośrednią bliskość miejsca pracy. Zastąpienie linii 165 linią 193 sprawi, że dojazd do ważnego punktu przesiadkowego przy Rondzie Unii Europejskiej będzie niemożliwy. Z tego powodu aby dojechać do miejsca pracy będą musieli przesiadać się 1-2 razy na odcinku 3-4 km. Mieszkańcy podkreślają, że oczekują rozwiązania kompleksowego, które umożliwi obsługę komunikacyjną wciąż rozwijającego się regionu sprawnie i wygodnie ale nie poprzez likwidacje linii, z której korzysta dużo osób.
Wraz z radnym Pawłem Lenarczykiem składałem interpelacje do ZTM z propozycją uruchomienia linii nocnej (wg ZTM uruchomienie linii ma nastąpić w IV kwartale br.) oraz interpelacje w sprawie poprawy połączeń komunikacyjnych ulicy Kłobuckiej, m.in poprzez wydłużenie trasy linii 174, połączenie ul. Kłobuckiej z centrum Ursynowa inną linią autobusową (niestety propozycje nie spotkały się z przychylnością ZTM). Dodatkowo wspólnie z radą osiedla Służewiec Południowy (naszymi sąsiadami) oraz przedstawicielami Poczty Polskiej planujemy podjąć próbę opracowania alternatywnej propozycji zmian, która będzie odpowiadała potrzebom mieszkańców i była zgodna z założeniami ZTM. Mam nadzieję, że uda nam się uzyskać kompromis w tym temacie i ZTM wprowadzi korektę komunikacji w rejonie Wyczółek.
Paweł Nowocień
Kandyduje do Rady Dzielnicy Ursynów z pozycji nr 1 na liście Nasz Ursynów – Otwarty Ursynów – okręg nr 1 (Zielony Ursynów, Kłobucka, południowa część Jarów, Stary Imielin)
Teksty publikowane w dziale „Komentarze” są prywatnymi opiniami członków i sympatyków stowarzyszenia „Otwarty Ursynów” – nie muszą odzwierciedlać stanowiska całej organizacji.