Radni OU i KO zwołują nadzwyczajną sesję w sprawie wyrażenia sprzeciwu wobec tranzytu z trasy S2 przez Ursynów

Radni OU i KO zwołują nadzwyczajną sesję w sprawie wyrażenia sprzeciwu wobec tranzytu z trasy S2 przez Ursynów

11 września Klub Radnych Otwarty Ursynów oraz Klub Radnych Koalicja Obywatelska Platforma.Nowoczesna złożyły wspólny wniosek o zwołanie nadzwyczajnej sesji Rady Dzielnicy Ursynów. Tematem obrad ma być przyjęcie stanowiska w sprawie wyrażenia sprzeciwu wobec koncepcji przeprowadzenia przez lokalny układ komunikacyjny Ursynowa ruchu samochodowego o charakterze tranzytowym z drogi ekspresowej S2 POW.

Sesja odbędzie się w poniedziałek, 14 września 2020 r., o godz. 18.00 i będzie prowadzona w trybie zdalnym.

Projekt stanowiska:

Stanowisko
Rady Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy
z ….09.2020 r.
w sprawie wyrażenia sprzeciwu wobec koncepcji przeprowadzenia przez lokalny układ komunikacyjny Ursynowa ruchu samochodowego o charakterze tranzytowym z drogi ekspresowej S2 POW

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt. 8 oraz § 24 pkt. 2 Statutu Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy stanowiącego załącznik nr 12 do uchwały Nr LXXl2182/2010 Rady m.st. Warszawy z dnia 14 stycznia 2010 r. w sprawie nadania statutów dzielnicom miasta stołecznego Warszawy w związku z propozycją przeprowadzenia przez lokalny układ komunikacyjny Ursynowa ruchu samochodowego o charakterze tranzytowym z drogi ekspresowej S2 POW, Rada Dzielnicy Ursynów podejmuje następujące stanowisko: 

Południowa Obwodnica Warszawy (POW) składa się m.in. z odcinków drogi ekspresowej S2 biegnącej na terenie dzielnic: Ursynów (odcinek A wraz z tunelem), Wilanów (odcinek B) i Wawer (odcinek C). Budowa tunelu jest znacznie opóźniona względem pozostałych odcinków. Z informacji upublicznionych  przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wynika, że zakończenie budowy drogi ekspresowej na odcinkach naziemnych A, B i C nastąpi do końca 2020 r., ale planowany termin oddania do użytku tunelu, przewidziany jest  najwcześniej w II kwartale 2021 roku. 

Z uwagi na opóźnienie w budowie tunelu, GDDKiA planuje częściowo otworzyć drogę ekspresową S2 POW i przeprowadzić przez lokalny układ komunikacyjny Ursynowa ruch samochodowy (tranzyt do 16 ton). Ma to stanowić czasową organizację ruchu w celu zapewnienia przejezdności pomiędzy węzłami Ursynów Zachód i Ursynów Wschód. 

Rada Dzielnicy Ursynów wyraża stanowczy sprzeciw wobec takiej koncepcji. Realizacja zaproponowanego układu drogowego jest niebezpieczna dla mieszkańców oraz doprowadzi do paraliżu komunikacyjnego zarówno dzielnicy Ursynów, jak i okolicznych – Wilanowa i Mokotowa

Lokalny układ drogowy dzielnicy Ursynów nie jest przystosowany do przyjęcia wewnątrz dzielnicy ruchu tranzytowego z drogi ekspresowej S2 POW (szacowanego na kilkadziesiąt tysięcy samochodów). Wobec stwierdzonych już opóźnień inwestycji, trudno dać wiarę, iż wskazywane obecnie przez GDDKiA terminy oddania tunelu do użytku, zostaną dotrzymane. Istnieje ryzyko, że mieszkańcy Ursynowa i użytkownicy trasy zostaną z tymczasowym rozwiązaniem znacznie dłużej, niż wskazują deklaracje.   Na tej, proponowanej przez GDDKiA, atrapie układu komunikacyjnego znajduje się aż 11 placówek oświatowych, w tym 7 przy ul. Gandhi z przejściami dla pieszych bez sygnalizacji. Realizacja takiej organizacji ruchu oznaczałaby narażenie pieszych uczestników ruchu drogowego (w tym dzieci), na zagrożenie zdrowia i życia. 

Rada Dzielnicy Ursynów  zwraca uwagę, że zaproponowana przez GDDKiA koncepcja tymczasowa,  stoi w sprzeczności z wcześniejszymi zapewnieniami, że budowane odcinki drogi ekspresowej S2 POW wraz z tunelem, zostaną oddane do użytku w całości, a nie etapami. Celem takiego podejścia było uniknięcie dodatkowych uciążliwości dla społeczności lokalnych, czy to Ursynowa, czy innych dzielnic Warszawy. Dlatego też w ocenie Rady, aktualne propozycje GDDKiA, stanowią rażące naruszenie umowy społecznej. 

Ponadto Rada Dzielnicy Ursynów z niedowierzaniem i niepokojem przyjmuje informacje, które pojawiły się w doniesieniach medialnych, jakoby brak akceptacji ze strony m.st. Warszawy propozycji GDDKiA, oznaczał brak zgody na przekazanie terenu nad tunelem POW pod budowę tzw. parku linearnego. Rada Dzielnicy Ursynów domaga się od GDDKiA zaprzeczenia, iż takowe stwierdzenia miały miejsce. Taki sposób prowadzenia rozmów przez instytucje publiczne byłby niedopuszczalny i stanowił by naruszenie powszechnie obowiązujących standardów. Budowa parku nad tunelem POW jest dla mieszkańców dzielnicy Ursynów i m.st. Warszawy priorytetowa, a jego realizacja nie będzie możliwa bez przejęcia przez m.st. Warszawa terenu nad tunelem.

Biorąc powyższe po uwagę, Rada Dzielnicy Ursynów zwraca się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o odstąpienie od pomysłu skierowania przez dzielnicę Ursynów ruchu tranzytowego z naziemnych części drogi ekspresowej S2 POW. Apelujemy o otwarcie wszystkich odcinków drogi ekspresowej S2 POW (A, B i C) w jednym czasie i zgodnie z deklarowanymi terminami. 

Jednocześnie Rada Dzielnicy Ursynów zwraca się do Biura Polityki Mobilności i Transportu m.st. Warszawy o negatywne zaopiniowanie koncepcji przedstawionej przez wykonawcę GDDKiA, dotyczącej czasowej organizacji ruchu na terenie Ursynowa. 

Przewodniczący
Rady Dzielnicy Ursynów m .st. Warszawy
Michał Matejka